برگزاری آیین تبادل تفاهم نامه طرح گسترش سواد آبی استان بوشهر

آیین تبادل تفاهم نامه طرح گسترش سواد آبی در دو بخش »طرح دانش آموزی نجات آب» و «آموزش کتاب انسان و محیط زیست» با حضور مدیران و معاونین شرکت آب منطقه ای بوشهر و اداره کل آموزش و پرورش این استان برگزار شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در این آیین اظهار کرد: با پیشرفت خوب واکسیناسیون در کشور و ایجاد ایمنی عمومی، مدارس نیز بازگشایی شده و این امر نشانگر همت بزرگ نظام آموزشی است.

وی با اشاره به شرایط منابع آبی استان بوشهر گفت: استان بوشهر از نظر منابع آب استانی فقیر محسوب می شود و حدود 85 درصد از آب شرب بوشهر از خارج از استان تامین می شود.

محمدی افزود: از سوی دیگر سالانه حدود 700 میلیون مترمکعب آب در حوزه کشاورزی استان مصرف می شود و تاثیر عظیمی در کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: راندمان پایین و هدررفت بالا در مصارف مختلف مثل شرب، صنعت و کشاورزی یکی از چالش های بزرک مدیریت آب استان بوشهر است و باید در کوتاه مدت به سوی اصلاح روش های مصرف و افزایش راندمان گام برداریم.

علی محمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی، اثرگذار ترین شاخصه در زمینه مدیریت مصرف است و باید نسل جوان و نوجوان را با این مسئله آشنا کنیم.

وی اظهار کرد: باید در برنامه های امروز، نسل های آینده را نیز در نظر بگیریم و طرح گسترش سواد آبی نیز با مشارکت دانش آموزان که آینده سازان کشور هستند به ثمر می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: خانواده بزرگ آموزش و پرورش با وجود بهره گیری از معلمان و دانش آموزان می تواند نقش مهمی در زمینه فرهنگ سازی ایفا کند.

علی محمدی اظهار کرد: به موازات ارتقاء فرهنگ مصرف بهینه آب می بایست در شبکه های توزیع در حوزه کشاورزی و شرب بازنگری شود تا حداقل هدررفت اتفاق بیفتد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز در آیین تبادل تفاهم نامه طرح گسترش سواد آبی استان بوشهر گفت: با برنامه ریزی و سازماندهی لازم تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا اطمینان یابیم آموزش های دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم عمق کافی را پیدا کرده باشد.

علی موحدی با اشاره به وظیفه ذاتی این سازمان در فرهنگ سازی افزود: گرچه وزارت نیرو متولی مدیریت آب است اما آموزش و پرورش نیز سهم خود را در مشارکت برای حفاظت از منابع آب به درستی درک کرده و اقدامات مقتضی را مد نظر دارد.

وی بر توجه توامان به مصرف آب در بخش های کشاورزی صنعت و شرب تاکید کرد و اظهار داشت: گاهی اوقات ساده ترین مصادیق صرفه جویی در مصرف آب مربوط به تجهیزات و تاسیسات انتقال و توزیع آب در منازل است که با اصلاح آن ها می توان حجم قابل توجهی صرفه جویی در آب را شاهد بود. همچنین باید زیرساخت های بازیافت و بازچرخانی آب در ساختمان ها نیز فراهم شود.

موحدی از دغدغه مندی همکاران شرکت آب منطقه ای بوشهر در توجه به جنبه های فرهنگی مدیریت آب قدردانی کرد و یادآور شد: با توجه به گسترش پیامدهای پدیده تغییراقلیم، توجه به راهکارهای بهینه سازی مصرف آب بیش از پیش اهمیت یافته و باید برای تامین امنیت آبی فرزندانمان و حفظ معیشت جوامع محلی استان خود از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر: 849
  تاریخ خبر : 1401/04/11