دوم فروردین، روز جهانی آب گرامی باد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در پیامی به مناسبت 22 مارس (2 فروردین) روز جهانی آب، مشارکت عمومی را راهکار برتر حفاظت از منابع آب زیرزمینی نامید.

پیام علی محمدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر به مناسبت روز جهانی آب به شرح زیر است:

رشد شدید دانش بشری در دهه های اخیر موجب آن شد تا با پیش بینی موانع پیش رو، به راهکارهایی برای رفع آن ها بپردازد. یکی از مهم ترین این موانع "تامین آب" در نقاط مختلف جهان است که در قرن حاضر به ابربحران جهانی تبدیل شده است.

سازمان ملل با انتخاب روز 22 مارس و نامگذاری آن به عنوان "روز جهانی آب"، در تلاش است تا سیاستمداران، مدیران و مردم را با جنبه های مختلف این بحران بیشتر آشنا کند و به یافتن رویکردهای نوین برای مواجه با آن بپردازد.

شعار محوری روز جهانی آب در سال 2022 نیز "آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی" است که بر تاثیرات بی توجهی به کاهش منابع آب زیرزمینی در جهان تاکید دارد.

در استان بوشهر نیز که طور ذاتی استانی کم آب است، همواره وضعیت شکننده ای در حوزه آب های زیرزمینی مستولی است. میانگین بارندگی استان ما 255 میلیمتر است و این در حالی است که در چهل سال اخیر، بیش از بیست و سه سال را با بارشی کمتر از میانکین متوسط پشت سر گذاشته ایم.

کاهش بارندگی ها باعث کاهش آورد رودخانه ها و از بین رفتن منابع آب سطحی می شود و در ادامه، بار استفاده ی همه بهره برداران را به سوی آب های زیر زمینی سوق می دهد. از سوی دیگر عدم بارندگی، موجب تغذیه نشدن سفره های آب زیرزمینی در طول سال می گردد و برداشت از این منبع، موجب افت سطح آب های زیرزمینی خواهد شد.

به زبانی ساده تر یعنی :" منبعی محدود به اسم آبخوان، ورودی آب نداشته است و برداشت آب از آن به شدت افزایش یافته است." این اتفاق بر خلاف خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها، با چشم قابل رویت نیست. اما آمار سالانه سطح آبخوان ها، اتفاقی بسیار خطرناک تر از خشک شدن منابع آب سطحی را به نمایش می گذارند.

همه ی دشت های استان بوشهر دارای افت سطح آب های زیرزمینی هستند. به طور میانگین سالانه سطح آب های زیرزمینی استان بوشهر بیش از یک متر افت پیدا می کند. این موضوع در دشت های طلحه-فاریاب، دهرود-تنگ ارم، ریز و بوشکان از بقیه مناطق بحرانی تر است، به طوری که در دوره آماری بلندمدت، در دشت بوشکان بیش از 22 متر افت سطح آب زیرزمینی اتفاق افتاده است.

افت سطح آب های زیرزمینی تبعات فراوانی به همراه دارد. از جمله آن می توان به فرونشست زمین، خسارت به تاسیسات زیرساختی، افزایش هزینه برداشت از منبع و خشک شدن چاه های کشاورزی اشاره کرد. دنباله دار شدن این روند موجب مهاجرت کشاورزان به شهرها و تهدید شدن امنیت غذایی جامعه خواهد شد.

برای عبور از بحران و بهبود وضعیت، سناریوهای مختلفی در کشور و استان بوشهر در حال انجام است، اما نجات آب های زیرزمینی میسر نخواهد شد مگر با مشارکت همه ی اقشار مردم. برای صیانت از منابع آب به نقش آفرینی همه مردم در هر شغل و کسوتی نیاز داریم تا بتوانیم در کنار هم این دارایی عمومی را حفظ کنیم.

پای کار آمدن همه ی ذی نفعان و ذی مدخلان حوزه آب، اعم از سیاستگذاران، مدیران، بهره برداران و کنشگران اجتماعی و گام برداشتن در مسیر افزایش بهره وری و اصلاح الگوی کشت می تواند نویدبخش روزهایی بهتر برای این هدیه الهی و حیات بخش باشد.

کد خبر: 848
  تاریخ خبر : 1401/04/11